MCQs on Virtual Reality (VR)
UPPCL AA 2023
पहचानें कि निम्नलिखित कथन सत्य हैं या गलत।
Identify whether the following statements are true or false.
i) There are different types of virtual reality systems but they all share common characteristics,
for example ability toallow a person to view three-dimensional images.
ii) “CAVE” stands for Cave Automatic Virtual Environment.
[A] i-True. ii-True
[B] i-False. ii-True
[C] i-True, ii-False
[D] i-False. ii-False
Correct Answer : i-True. ii-True
UPPCL-TG2-2021
कंप्यूटर द्वारा उत्पन्न ऐसा वातावरण जिसमें दृश्य और वस्तुएँ वास्तविक प्रतीत होती हैं, जिससे उपयोगकर्ता को ऐसा महसूस होता है कि वे अपने परिवेश में डूबे हुए हैं, ______ के रूप में जाना जाता है।
A computer-generated environment with scenes and objects that appear to be real, making the user feel like they are immersed in their surroundings is known as ______.
[A] artificial intelligence
[B] robotics process automation
[C] virtual reality
[D] internet of things
Correct Answer : virtual reality
UPPCL-TG2-2021
निम्नलिखित में से कौन सी वह सीमा है जिस तक डिस्प्ले आंख और सिर की गति का समर्थन करेगा और यह वह सीमा है जिस तक डिवाइस वर्चुअल रियलिटी हेडसेट के संदर्भ में आपकी आंखों के सामने आभासी दुनिया को समाहित करेगा?
Which of the following is the extent to which the display will support the movement of the eye and head and it is the degree to which the device will contain the virtual world in front of your eyes with reference to Virtual Reality headset ?
[A] Frame rate
[B] Field of view
[C] Screen refresh rate
[D] Latency
Correct Answer : Field of view
BSPHCL 2018
निम्नलिखित में से कौन से इनपुट डिवाइस का उपयोग वर्चुअल-रियलिटी सिस्टम, मॉडलिंग, एनीमेशन और सीएडी अनुप्रयोगों में त्रि-आयामी स्थिति और चयन संचालन के लिए किया जा सकता है?
Which of the following input devices can be used for three-dimensional positioning and selection operations in virtual-reality systems, modelling, animation and CAD applications?
[A] Mouse
[B] Space ball
[C] Trackball
[D] Joystick
Correct Answer : Space ball
DSSSB TGT -2023
इंटरैक्टिव ग्राफिक्स सॉफ्टवेयर और हार्डवेयर का उपयोग करके कंप्यूटर-जनरेटेड सिमुलेशन वास्तविक दुनिया की गतिविधियों का निर्माण कहा जाता है:
The construction of computer -generated simulations real-world activities using interactive graphics software and hardware is called :
[A] Virtual reality systems
[B] hybrid system
[C] Genetic algorithm
[D] Fuzzy neural networks
Correct Answer : Virtual reality systems
Uppcl tg2-2023
निम्नतिखित में से किस सीमा तक डिस्प्ले आआंख और सिर की गति की सपोर्ट करता है और यह वह स्तर है जहाँ तक वर्चुअल रियलिटी हेडसेट के संदर्भ में डिवाइस आपकी आंखों के सामने वर्चुअल दुनिया को समाहित करेंगी?
Which of the following is the extent to which the display supports eye and head movement and is the degree to which the device will incorporate the virtual world in front of your eyes, in the context of a virtual reality headset?
[A] Field of view
[B] Frame rate
[C] Screen refresh rate
[D] Latency
Correct Answer : Field of view
Uppcl tg2-2023
पहचान कीजिए कि दिए गए कथन सत्य है या असल्य। i) विभिन्न प्रकार की आभासी वास्तविकता प्रणालियों (virtual reality systems) हैं, लेकिन वे सभी सामान्य विशेषताओं की साझा करती हैं जैसे कि व्यक्ति को त्रि-आयामी प्रतिबिंच को देखने की सुविधा देने की क्षमता ii) CAVE, Cave Automatic Virtual Environment (केव ऑटोमैटिक वर्चुअल एनवायरनमेंट) के लिए प्रमुक्त होता il है।
Identify whether the given statements are true or false. i) There are different types of virtual reality systems, but they all share common features such as the ability to allow a person to view a three-dimensional image. ii) CAVE stands for Cave Automatic Virtual Environment.
[A] i false, ii true
[B] i true , ii false
[C] i false , ii true
[D] i true , ii false
Correct Answer : i true , ii false